Piše:
„Ako se zatvorimo u zatvorske ćelije istih onih etiketa i identiteta koje su nam dali oni koji oduvijek imaju moć nad nama, u najboljem slučaju možemo pokrenuti zatvorsku pobunu. Ni slučajno revoluciju. A onda će se brzo pojaviti zatvorski čuvari da uspostave red. U stvari, oni već dolaze.“
Drugi isječak izlaganja o slobodi govora i padu demokratije koji je poznata indijska književnica i aktivistkinja održala pred Švedskom akademijom 22. marta ove godine. @RiD
S engleskog prevela: M. Evtov
[…]
Ali danas se cenzura pretvorila u borbu svih protiv svih. Osjećati se uvrijeđenim postalo je globalna industrija. Pitanje je kako iko može pregovarati s ovom mašinom za lov na herezu kad mašina ima glavu Hidre, bezbroj udova, oko sokolovo, nikad ne spava i vječito je na oprezu? Je li to uopšte moguće, ili je ovo plima prije čijeg povlačenja ne možemo ni početi o ovome raspravljati?
Pretvaranje identiteta u oružje otpora postalo je dominantna reakcija na pretvaranje identiteta u oružje ugnjetavanja – u Indiji kao i u drugim zemljama.
Ovo je snažan, eksplozivan istorijski trenutak u kojem neobuzdani, neukrotivi gnjev – omogućen društvenim mrežama – uništava stare ideje, stare obrasce ponašanja, opravdane pretpostavke koje nikad nisu dovođene u pitanje, riječi nabijene značenjem i jezik kodiran predrasudama i netrpeljivošću. Intenzitet i iznenadnost tog dešavanja šokirali su samozadovoljni svijet natjeravši ga da nanovo promišlja, nanovo zamišlja i pokuša pronaći bolji način činjenja i govorenja.
Revolucija koja to nije
Lako se baciti na ekstremnije aspekte ovog fenomena i iskoristiti ih za ocrnjivanje i odbacivanje cijele rasprave. (Na primjer: treba li žene sad nazivati ljudima s menstruacijom? Treba li profesoricu umjetnosti koja u SAD-u predaje bogatu raznolikost islama po kratkom postupku otpustiti jer je studentima pokazala sliku poslanika Muhameda iz 14. stoljeća, ali i prethodno najavila da će to učiniti, te pustila s predavanja sve one koje bi to moglo uvrijediti ili uznemiriti? Treba li postojati utvrđena, nepromjenjiva hijerarhija istorijske patnje koju svi moraju prihvatiti?) I to je pogonska sila koju krajnja desnica koristi za svoju konsolidaciju.
Ali i pokleknuti pred ovom transformacijom, sa strahom i nepogovorno, kako čine mnogi koji sebe smatraju liberalima i ljevičarima, znači nepoštivanje te transformacije.
Zato što se politika identiteta prečesto zatvara sama u sebe čime jača, ali i replicira upravo ono čemu se želi oduprijeti. To se dešava kad se identitet raščlani i atomizira u mikrokategorije. […] Tada ti mikro-identiteti razvijaju hijerarhiju moći i mikro-elitu – obično smještenu u velike gradove, na velike univerzitete, s kapitalom društvenih medija – i neizbježno oponašaju istu onu vrstu isključivanja, brisanja i hijerarhije koju su prvobitno i dovodili u pitanje.
Kad pristanemo na kulturu proskripcije i cenzure, od toga na kraju najviše koristi uvijek ima desnica, dakle – status quo.
Zatvaranje u zajednice, vjerske i kastinske skupine, etnicitete i rodove, reduciranje i ukalupljivanje naših identiteta, njihovo utiskivanje u silose – onemogućuju solidarnost.
Ironično, to je bio i jest krajnji cilj hinduističkog kastinskog sistema u Indiji.
To djeluje kao zamršena automatska administrativna/nadzorna mašina u kojoj društvo upravlja/nadzire samo sebe, i u tom procesu osigurava da sveobuhvatne strukture ugnjetavanja ostanu na mjestu. Osim onih na samom vrhu i na samom dnu – a i te kategorije su precizno razvrstane – svi nekoga ugnjetavaju i neko ugnjetava njih. […]
IZVOR: Literary Hub
Objavljeno: 24/03/2023.