Piše:
Smatrali su ga prorokom sudnjeg dana, a on nije prestao raditi za bolju budućnost, protiv apokaliptičnosti sadašnjosti. U svemu tome uvijek je govorio i djelovao kao nepokolebljivi socijalista.
Slava mu i hvala. @RiD
S engleskog prevela: M. Evtov
U razdoblju interregnuma [period između poredaka ili vladavina, period tranzicije, op.ur.] svi citiraju Gramšija, pretpostavljajući rođenje ili mogućnost rođenja nečeg novog. Ja u to sumnjam.
Ovo je u neku ruku pobjeda patološkog prezentizma (dominacije sadašnjosti) koji sve kalkulacije pravi radi kratkoročnih rezultata, da bi se super-bogatima omogućilo da za svog života potroše sva dobra na zemlji. Pohlepa je radikalizovana do te mjere da više ne treba političke mislioce ni organske intelektualce, samo Fox News i frekvenciju za emitovanje.
U najgorem slučaju, Elon Musk će naprosto povesti migraciju milijardera s ove planete.
Priroda u međuvremenu ponovno preuzima uzde istorije, uzimajući sebi goleme kompenzacije, naročito nad prirodnim i vještačkim infrastrukturama za koje su imperije nekoć mislile da ih kontrolišu.
Proživljavamo košmarno izdanje „Velikana [koji] stvaraju istoriju“. Za razliku od vrhunca Hladnog rata kad su megalomaniji vođa protutežu donekle činili politbiroi, parlamenti, predsjednički kabineti i generalštabovi, između današnjih velikih vođa i armagedona jedva da ima sigurnosnih prekidača.
IZVOR: Članak za The New Left Review, 07/03/2022.
(Odgovarajući na pitanje zašto sebe naziva „socijalistom starog kova ".)
Hm, „socijalist starog kova“. Rekao bih da tu iznosim tri tvrdnje. Prvo, da je socijalizam, kao uvjerenje da Zemlja pripada radu – moje moralno biće. Zapravo moja religija, one vrijednosti koje su učvrstile obaveze koje definišu moj život.
U akademskoj zajednici ima ljudi koji sebe nazivaju marksistima i idu s konferencije na konferenciju, ali rijetko kad marširaju na protestima, odu na sindikalni sastanak, bace ciglu ili jednostavno pomognu da se opere suđe nakon dobrotvorne akcije.
Što je još gore, udostojavaju nas pouka o „pravom Marxu“ ali im nedostaju temeljno poštovanje koje je stari Maur [Marxov nadimak] imao za sve radne ljude i njegova spremnost da njih radi postane siromašni odmetnik.
Konačno, obični „socijalist“ znači poistovjećivanje sa širokim pokretom i snom, a ne s određenim programom ili taborom. Imam snažna, mada idiosinkrastična uvjerenja o svim tradicionalnim pitanjima – na primjer, o nužnosti organizacije organizatora (nazovite to lenjinizmom ako hoćete), ali i zlima birokratije i stalnog rukovodstva (nazovite to anarhizmom ako hoćete) – ali nastojim se podsjetiti da takve pozicije treba stalno preispitivati i kalibrirati prema konjunkturi, sticaju okolnosti. Čovjek stalno pregovara o skliskoj dijalektici između individualnog razuma, koji mora biti nepopustljivo samokritičan, i činjenice da je potrebno biti dio pokreta ili radikalnog kolektiva da bi, kako reče Sartre, „bio u istoriji“.
* * *
Mislim da većina ljudi, uključujući ljevičare, vjeruje da su Marx i Engels imali detaljno razrađen model socijalističkog društva. A nisu, i zapravo su o toj temi pisali vrlo malo. Imali su skroz naučno uvjerenje da će obrisi takvog društva nastati tek u borbi protiv kapitala.
Kad je ono što se događalo za njihovog života osvijetlilo neka od načela postkapitalističkog društva – na primjer pokret za kraći radni dan, pojava proizvođačkih zadruga i participativna demokratija Pariške komune – brzo su izvukli odgovarajuće pouke, ali nisu nametali nikakve sheme.
U dva ključna pitanja, međutim, Marx je bio potpuno jasan.
Prvo, cilj socijalizma je transformacija viška rada u slobodno vrijeme raspoređeno svima jednako. „Mjera bogatstva“, napisao je u Kapitalu, „onda više nije, ni na koji način, radno, nego slobodno vrijeme.“ Takvo društvo postalo bi moguće kad stvaranje istinskog bogatstva ne bi toliko zavisilo od količine radnog vremena uključenog u proizvodnju koliko od „opšeg stanja nauke i napretka tehnologije.“
Drugo, Marx je jasno predvidio da bi potpuni razvoj nauke kao primarne proizvodne snage mogao ili osloboditi čovječanstvo ili ga osuditi na propast. Drugim riječima, ako radnički pokret ne uspije steći moć potrebnu da nauku i automatizaciju stavi u službu ljudskih potreba, one će se koristiti za podrivanje uslova opstanka čovječanstva.
Ukratko, stojimo na ivici civilizacijske katastrofe i nazadovanja uporedivog sa Crnom smrću iz 13. vijeka ili kolumbijskim genocidom iz 16. vijeka. U bogatijim zemljama desničarski populizam, koji raste na plodnom tlu ekonomske nesigurnosti i deindustrijalizacije, okreće svoj gnjev na imigrante i globalnu sirotinju.
Budući opstanak većine svjetske populacije zahtijeva da se ekonomski viškovi stvoreni informatičkom revolucijom i globalizacijom mudro ulože u obnovu našeg životnog okruženja i ujednačavanje visokog kvaliteta života (što nije isto što i bjesomučna potrošnja).
Kako demokratizovati ekonomsku moć? Socijalisti možda još nisu pronašli način, ali jedino ga oni očajnički traže.
IZVOR: Intervju objavljen na Blogu Mohsena Abdelmoumena, 12/04/2018.
FOTO: archinect.com, via Wikimedia Commons