Piše:
S engleskog prevela: M. Evtov
Zahvaljujući vrlo niskoj razini trenja između čeličnog točka i čelične šine, željeznice teret mogu premjestiti koristeći svega 10 do 35 posto energije za to potrebne cestovnom transportu.
Naravno, željeznice imaju dugu i mračnu istoriju, kako u iskorjenjivanju zajednica kroz čiju su zemlju prolazile, tako i u eksploataciji radnika koji su na njima radili, i nastavljaju raditi. Širom Velike Britanije građene su nove željeznice za transport materijala dobijenih kolonijalnom pljačkom, ropstvom i dužničkim ropstvom, a eksploatisana domaća radnička klasa palila je motore i kovala oruđe carstva. Na drugom kraju lanca snabdijevanja, sirovine je vadilo autohtono stanovništvo koje od njih nije imalo ama baš nikakve koristi, a u tim zemljama su željeznice korištene za dovlačenje resursa do obale, odakle su otpremane put sjedišta imperije.
Ekonomska i ekološka isplativost
Korištena u društvene svrhe sve do 1830ih, željeznička tehnologija bila je uglavnom ograničena na domaću industriju. U Veliku Britaniju su željeznice u obliku vagona stigle 1590ih i do 1760ih se postojano razvijale u fizički sistem koji bismo prepoznali kao željeznicu.
Začetak pružnog transporta s niskom razinom trenja, dakle visoke energetske efikasnosti, bilježimo još u antičkoj Grčkoj [vrsta kamene pruge, diolkos – op.ur. ] – nemojte dopustiti da vam iko kaže da su željeznice prolazna tehnologija.
Nije slučajno da pojava onoga što se generalno naziva „moderna željeznica“ u Britaniji koincidira s okončavanjem transatlantske trgovine robljem.
Tad je prema već dokazanoj tehnologiji željeznica usmjerena cijela industrija poslovnih interesa, osoblja, stručnosti i – u manjoj, ali ne manje značajnoj mjeri – kapital stečen radom robova i naknadama isplaćenih robovlasnicima [zbog gubitka zarade usljed ukidanja trgovine robljem – op.ur.].
Ali željeznice mogu donijeti i društvenu korist, naročito uz istinski demokratsku kontrolu. Suočavamo se s višeslojnom ekološkom krizom u kojoj je isprepleteno mnoštvo problema – povećane emisije stakleničkih plinova, gubitak bioraznolikosti, nedostatak resursa i zloupotreba zemljišta.
A željeznica? Samo 0,4 posto.
Željeznice mogu prevoziti ljude i robu uz minimalne emisije, s relativno malim uticajem na okoliš i s vozilima koja traju decenijama, a ne godinama, te stoga zahtijevaju manje resurse.
IZVOR: New Internationalist
Objavljeno: septembar-oktobar 2022.