Piše:
S engleskog prevela: M. Evtov
Velška vlada pod vodstvom laburista zamrzava nove projekte izgradnje cesta, u nastojanju da adekvatno odgovori na situaciju klimatske uzbune. Sve dosad predložene planove razmatraće eksterni odbor.
Lee Waters, zamjenik ministra za klimatske promjene, rekao je u utorak velškom parlamentu: „Velške emisije su od 1990. godine pale za 31%. Ali da bismo do 2050. godine postigli svoj zakonski cilj od neto nula emisija, moramo učiniti mnogo više. Ako mislimo održati porast temperature u sigurnim granicama, sljedećih 10 godina moramo više nego udvostručiti sve rezove koje smo ostvarili u posljednjih 30 godina. To znači promjene svih aspekata našeg života. Transport čini oko 17% naših ukupnih emisija i zato mora odigrati svoju ulogu. Budžetska sredstva treba preusmjeriti s projekata koji ljude potiču da voze na održavanje postojećih puteva i ulaganje u stvarne alternative koje ljudima daju smislen izbor.”
Obraćajući se Seneddu [velškom parlamentu], Waters je dodao: „Ovo nisu laka pitanja, ona izazivaju tenzije. Ali moramo se suočiti s tim.“ Rekao je da će se budžetski novac ovako ušteđen koristiti za poboljšanje postojećih cesta, što uključuje i otvaranje novih autobuskih traka i biciklističkih staza, te izgradnju infrastrukture za održivi promet.
Waters objašnjava da vlada ne tvrdi da nikad više neće graditi ceste jer sheme za poboljšanje kvaliteta zraka ili pružanje pristupa novom industrijskom ili stambenom naselju mogu uključivati i izgradnju novih cesta. „Nismo fanatični oko toga“, kaže.
Natasha Asghar, konzervativna ministrica saobraćaja (u sjeni), smatra da će ova najava zgroziti preduzeća i učesnike u saobraćaju: „Nakon 22 uzastopne godine vlasti, laburističke vlade nisu uspjele izgraditi odgovarajuću putnu mrežu. Iznevjerili ste učesnike u saobraćaju. Koridori drumskog transporta su žila domaće i međunarodne trgovine.“
Najava znači da će planovi za treći prelaz na otok Anglesey biti stavljeni na čekanje. Međutim, očekuje se nastavak projekata koji su u toku, poput puta Heads of the Valleys u južnom Walesu.
Kriterije i uslove revizije tek treba ustanoviti. Očekuje se da eksterni odbor razmotri i to kako lokalne vlade mogu preusmjeriti potrošnju na bolje održavanje postojećih cesta umjesto na izgradnju novih, te sva predložena ulaganja u ceste koje velška vlada finansira ili direktno ili kroz subvencije. Od odbora će se tražiti da razmotri i uvođenje testova kojima bi se moglo utvrditi kad su nove ceste pravo rješenje za probleme u transportu.
Sophie Howe, velška povjerenica za buduće generacije, kaže da je ovo važna odluka: „Ovo je ogroman korak u dobrom smjeru za zdraviji, otporniji i ravnopravniji Wales. Wales predugo daje automobilima prednost nad ljudima. Nadam se da ova odluka nagovještava više radikalnih poteza novog velškog ministarstva za klimatske promjene.
Pretjerano oslanjanje na automobil dovelo je do povećanog nivoa buke, lošijeg kvaliteta zraka, gubljenja vremena u saobraćaju i neprihvatljivog opterećenja zajednica koje žive u blizini naših najprometnijih cesta, često u područjima gdje manje ljudi vozi automobil.“
Haf Elgar, direktor organizacije Friends of the Earth Cymru (Prijatelji Zemlje Cymru), kaže: „Velška vlada je s pravom zamrzla nove projekte izgradnje cesta. Ponuda alternative automobilu pomogla bi da se popravi velški transportni sistem i uhvati u koštac s klimatskom krizom. Hitno je potrebna transformacija pješačke i biciklističke infrastrukture, kao i znatno poboljšan i pristupačan javni prevoz.
Vrijeme je da investiramo u ekonomiju koja odgovara izazovima 21. stoljeća i uspostavimo Wales kao predvodnika u izgradnji čistije i pravednije budućnosti za sve nas.“
IZVOR: Guardian
Objavljeno: 22/06/2021.