Piše:
Sa španskog preveo: Nicolas Allen
S engleskog prevela: M. Evtov
Izbori 2023. godine mogu izgledati daleko, ali su svima u Španiji stalno na pameti. Te godine završava svoj mandat Koaliciona vlada lijevog centra Španske socijalističke radničke partije (PSOE) i Unidas Podemosa [ljevica nastala na talasu masovnih demonstracija pokreta 15-M protiv mjera štednje u periodu 2011-2015. godine, op.ur.], a u Španiji će se prije generalnih održati i lokalni izbori za opštinske i autonomne zajednice. Predstojeća izborna sezona nadvija se nad nacionalnom politikom i političkim diskusijama širom ideološkog spektra.
U međuvremenu su zemlju teško pogodile pandemija COVIDa-19 i ekonomske posljedice ruske invazije na Ukrajinu. Uprkos ograničenjima i unutrašnjim tenzijama, koaliciona vlada je svojim politikama uspjela ublažiti neke od najgorih učinaka krize. Nedavno je i kod Evropske unije lobirala za „iberijsku iznimku“ u slučaju povećanja cijena energije.
Díazova je zaslužna i za povećanje minimalne plate, koja je po prvi put dostigla hiljadu eura mjesečno.
Ministarstvo rada pod njenim vodstvom zagovaralo je i pionirsko zakonodavstvo kao što je Zakon o dostavljačima, kojim bi se regulisao rad platformi kakve su aplikacije za dostavu hrane. Ove i druge mjere dovele su do toga da se stopa nezaposlenosti u Španiji vrati na nivo prije 2008. godine.
Sindikati, udruženja poslodavaca, pa čak i mediji hvalili su ministričine pregovaračke vještine koje su za pregovarački sto dovele različite društvene aktere. Kao advokatica za radnička prava, Díaz je dobro upućena u radno pravo, ali je podjednako nadarena i za parlamentarnu debatu. Ovi i drugi talenti stavljaju je u sami vrh rejtinga španskih političara, daleko ispred predsjednika Pedra Sáncheza.
Pablo Iglesias nakon svoje ostavke u maju 2021. godine priznaje da vodstvo koalicije Unidas Podemos sada počiva na Díazovoj. I stvarno je djelovala kao idealan kandidat: savršenom graditeljkom konsenzusa činilo ju je, pored ličnih i profesionalnih kvaliteta, i njeno političko porijeklo.
Rođena u porodici sindikalaca, članica Španske komunističke partije, a kasnije i vođa Ujedinjene ljevice (Izquierda Unida), Díaz je 2012. godine bila ključna figura koalicije Galicijska ljevičarska alternativa (Alternativa Galega de Esquerda / AGE) – važne političke preteče Podemosa, gdje je mladi Pablo Iglesias služio kao savjetnik.
Drugim riječima, Díaz i njen tim pokušavaju izgraditi građanski pokret koji bi na kraju dobio zamah neophodan za ponovno iscrtavanje ljevičarske političke karte u Španiji – kršeći tradicionalne stranačke strukture, ako bude potrebno.
Ova potreba za rekonfiguracijom ljevičarske politike u Španiji proizlazi iz nekoliko faktora.
Prvo, uprkos važnim dostignućima Díazove i drugih ministara Unidas Podemosa u vladi, ovu stranku muče teškoće uobičajene za mlađe partnere u koalicionim vladama: čini se da se uspjesi Unidas Podemosa doživljavaju kao uspjesi cijele vlade, barem u javnosti izvan ljevice.
Istovremeno se španska politika polako kreće ka novoj dvostranačkoj ravnoteži.
Na desničarskom polju jača Narodna stranka (Partido Popular), koju pokreće novo rukovodstvo Alberta Feijóoa, dok uspjeh [krajnje desničarske stranke] VOX opada, a [liberalna stranka] Ciudadanos je doživjela propast. Ovo bi mogla pogodovati Španskoj socijalističkoj radničkoj partiji (Partido Socialista Obrero Español / PSOE) – tradicionalnoj socijaldemokratskoj stranci [iz koje dolazi i sadašnji premijer Sanchez, op. ur. ] koja će protiv „prijetnje desnice” vjerovatno pokušati koncentrisati velike količine pragmatičnih, „korisnih glasova” dok istovremeno pokušava kozmetičkim progresivnim mjerama kooptirati više glasača izraženije ljevičarske orijentacije.
Ali možda najvažniji faktori ovdje leže u društvenoj, ideološkoj i kulturnoj sferi.
Donekle se to može pripisati direktnim manipulacijama političkih rasprava u vodećim medijima i ad hominem napadima na vodstvo Podemosa. No, da bi ljevica mogla izaći iz reaktivne pozicije i povratiti političku inicijativu, mora predstaviti nov projekat privlačan cijeloj zemlji.
Inicijativa Díazove podsjeća na taktiku pokreta 15M Indignados koji je prije više od deset godina u gradovima poput Barcelone doveo do municipalističkog pokreta i do osnivanja samog Podemosa. Sumar podupiru Ujedinjena ljevica, ljevičarske regionalne stranke poput Catalunya en Comú i Coalició Compromís u Valenciji, a našla je zajednički jezik čak i s Más Madridom, političkom formacijom koju je Íñigo Errejón osnovao nakon svog odlaska iz Podemosa. [Sam Podemos, iako glavna stranka koalicije Unidas Podemos, još uvijek čeka s odlukom o formi svog učešća u novoj formaciji.]
VRP: Kakva je trenutna situacija u španskoj politici i šta narednih mjeseci možemo očekivati od vladajuće koalicije? Koji faktori će odrediti predstojeći izborni ciklus 2023. godine?
YD: Mislim da smo ušli u novu fazu koja će označiti odmak od ranijih perioda španske politike. Izašli smo iz zdravstvene, ekonomske i socijalne krize dokazavši da procesima možemo upravljati na radikalno drugačiji način.
Drugim riječima, za razliku od finansijske krize 2008. godine, kad je Španija dostigla broj od 6.278.000 nezaposlenih i stopu nezaposlenosti mladih od 56 posto, pokazali smo da možemo smanjiti nezaposlenost mladih za 11 posto, te da rad Ministarstva rada zapravo može biti djelotvoran.
Uprkos tome su izgledi za ostatak 2022. izuzetno neizvjesni. Već primjećujemo da trend rasta zaposlenosti usporava – ne nužno oko samog zapošljavanja, tu su brojke i dalje pozitivne, što je dobar znak da reforma rada djeluje. Ali podaci koje trenutno imamo puni su naznaka da oporavak slabi. Ako bi ruski gas prestao pristizati u Njemačku, na primjer, to bi bio veoma zabrinjavajući razvoj događaja. Sada je vrijeme za oprezne prognoze, posebno tokom posljednjih mjeseci godine, u Španiji tradicionalno loših za zapošljavanje.
Ostavimo li po strani ekonomske podatke, ključno pitanje su društveni nemiri koje bi sve to moglo izazvati.
Ovo je jedna od glavnih tema u međunarodnim raspravama, jer smo u SAD-u nedavno imali priliku razgovarati s Berniejem Sandersom – o tome kako ublažiti učinke inflacije na svakodnevni život radnika.
VRP: Kao ministrica rada donijeli ste važan zakon o reformi rada; zakone poput Zakona o dostavljačima za radnike digitalnih platformi i mjere vitalnih olakšica za radnike koji su tokom pandemije bili na čekanju, te druge. Šta još možete uraditi u ostatku svog mandata?
YD: Tri stvari. Prvo, od ljeta do kraja mandata radićemo na ratifikaciji domaćih propisa o radu koji su navedeni u Konvenciji 189 Međunarodne organizacije rada. Podnijeću na odobrenje te konvencije u Ženevi, zajedno s odobrenjem Konvencije 190 o uznemiravanju na radu. Time ćemo u Španiji dobiti prve regulatorne mjere za rad u kući, te u tom sektoru obezbijediti prava za žene, koje su redovno izložene diskriminaciji i lišene osnovnih prava.
Drugo, dovršićemo preinake oko statusa pogrešno nazvanog „stipendiranje“, što je od vitalnog značaja za borbu protiv prekarnosti. Kažem pogrešno nazvanog zato što „stipendija“ prikriva sve vrste zloupotreba i prevara i kod nas i širom svijeta.
Treće, radićemo na realizaciji više radnih obuka, uvođenju zajedničkog roditeljstva i mjera koje omogućavaju pravedniju ravnotežu između posla i porodičnog života.
VRP: Dugoročnije gledajući, često u govorima spominjete koncept „ekonomske demokratije“. Na primjer, tokom posjete SAD-u, u UN-u ste iznijeli prijedlog donošenja prve UN-ove rezolucije o socijalnoj ekonomiji. S obzirom na to da danas jača debata oko mogućnosti univerzalnog osnovnog dohotka i modela za radničko učešće i dijeljeno upravljanje, koje dugoročne mjere treba primijeniti da bi se krenulo ka istinskoj ekonomskoj demokratiji?
Gledajući dugoročno na ekonomsku demokratiju: za jednog advokata za radnička prava, kao što sam ja, temeljna je stvar kako možemo preoblikovati samu ideju rada za 21. stoljeće. Rad više ne slijedi fordistički model kao tokom 20. stoljeća. Ljudi rade na digitalnim platformama koje povezuju, recimo, Australiju i neki grad u španskoj Galiciji. A dobar dio tog rada je i samozapošljavanje; u Španiji je samozaposleno više od 3.200.000 radnika. Stoga moramo pažljivo ispitati transformacije u svijetu rada i kako su te promjene povezane s drugim društvenim, ekonomskim, tehnološkim i ekološkim promjenama.
Drugo, kako svi znaju, veliki sukob između kapitala i rada uvijek se, još od 19. stoljeća, vodi oko specifičnog koncepta vrijednosti, čija je ključna varijabla vrijeme. Mislim da se sad oko ove ideje vremena vode ključne debate: kako korištenje vremena zakonski regulisati.
U ovom zakonu bismo išli ka pristupu bližem pristupu nordijskih zemalja, gdje su kompromisi dvosmjerni: ne prilagođavate se samo vi vremenskim zahtjevima radnog mjesta, nego se i vremenski zahtjevi radnog mjesta prilagođavaju vama.
Trenutno u Evropi postoji 18 zemalja koje se u svojim zakonima ili ustavnim dokumentima pozivaju na neki oblik ekonomske demokratije.
Radnici bi trebali imati i mnogo veću odgovornost za odluke koje se tiču tih kompanija, posebno zato što bi te odluke donosili po kriterijima zasnovanim na produktivnim potrebama svoje kompanije, a ne na dividendama dioničara.
Zatim je tu, naravno, i pitanje samozapošljavanja – koje treba potpuno preispitati. Na primjer, moramo ponovo razmisliti o tome kako samozapošljavanje figurira u okviru potrebe za usklađivanjem ravnoteže između posla i privatnog života.
Kad sam radila u svojoj advokatskoj kancelariji u Ferrolu, postigla sam tu ravnotežu samo zahvaljujući tome što je moja majka na nekoliko sati preuzimala brigu o mojoj kćeri. Kako da omogućimo samozaposlenima da pomire posao i porodični život? To je komplikovano pitanje na koje obavezno moramo pronaći odgovor.
Konačno, tu je i pitanje minimalne plate.
Već sam sazvala stručnu komisiju da ažurira podatke o platama i nastavi s povećanjem plata. Istovremeno radimo na tome da fokus maknemo s minimalne plate na plate generalno. [...]
Napomena redakcije Jacobina: Intervju je preveden sa španskog i uređen zbog dužine razgovora i radi jasnoće.
IZVOR: Jacobin
Objavljeno: 24/08/2022.
FOTO: HERALDO