MISLIMO BUDUĆNOST: Hoće li pandemija osloboditi gradove automobila?

Piše: 

Kate Connolly i tim reportera

Gradonačelnik Atine izjavljuje da će javne prostore potpuno osloboditi automobila. Njegov kolega iz Pariza kaže da nema govora o povratku na intenzitet saobraćaja i nivo zagađenja prije pandemije. U Berlinu se praktično preko noći otvara 22 kilometra novih biciklističkih staza. Širom svijeta, od irskog Dublina do australskog Sydneya, gradovi se radikalno mijenjaju prilagođavajući se biciklistima i pješacima. […] Strahujući od reakcije lobija iz automobilske industrije, ljubitelji biciklizma i aktivisti za okoliš vrše pritisak na vlasti da ove promjene očuvaju i nakon pandemije.

Atina: Glavni grad Grčke je već odranije lansirao vrlo ambiciozan projekat podmlađivanja grada, ali je pandemijom taj plan dodatno ubrzan i sad predviđa dodatnih 50 hiljada kvadratnih metara javnog prostora za bicikliste i pješake. Srce projekta je šest i po kilometara duga „velika šetnica“ koja povezuje arheološka nalazišta u istorijskoj jezgri grada. Proširiće se pločnici i trgovi, bulevari će postati pješačke zone, a automobilski saobraćaj biti zabranjen na cijelom području podno Akropolja. Gradonačelnik Bakoyannis, koji je prošle godine preuzeo dužnost kao dosad najmlađi atinski gradonačelnik, ne skriva da je pandemija bitno ubrzala radove na infrastrukturi za koje bi inače trebale godine: „Dobili smo životnu šansu da ovo uradimo i sad ubrzavamo sve javne radove. Cilj je protjerati automobile iz javnih prostora i te prostore vratiti ljudima koji u ljepotama ovog grada žele uživati šetajući... Atina će biti čistija, zelenija i bolje osvijetljena”, objašnjava gradonačelnik.

Budimpešta: Prošlog mjeseca je na nekim od najprometnijih gradskih saobraćajnica otvoreno gotovo 20 kilometara privremenih biciklističkih staza. Pri tome gradonačelnik Gergely Karácsony, koji je prošle godine dobio izbore zahvaljujući vrlo zelenom političkom programu, nije naišao na otpor jer je većina stanovnika ionako brinula zbog mogućnosti da tokom pandemije zavisi isključivo od javnog prevoza – odlično organizovanog, ali redovno krcatog. Ured gradonačelnika prati intenzitet saobraćaja i predviđa da bar neke novouvedene staze zadrži i nakon povratka u normalu. Ured gradonačelnika već planira i javne rasprave o tome gdje se i kako može otvoriti još biciklističkih staza.

Pariz: I u glavnom gradu Francuske je otvoreno preko 30 kilometara privremenih biciklističkih staza, što su automobilski lobiji dočekali s negodovanjem, žaleći se da to ugrožava njihova prava. Velike pariške saobraćajnice postepeno se zatvaraju za privatna vozila, a čuju se i prijedlozi da se u gradu otvori još 50 kilometara novih biciklističkih staza. U sklopu gradskog projekta Plan Vélo (vrijednog 20 miliona eura) koji promovira i podržava biciklistički saobraćaj […] i znatno doprinosi smanjenju zagađenja zraka u gradu, Parižanima se nudi po 50 eura za popravak starih bicikala. Kampanja za zamjenu automobila biciklom bila jedan od stubova političkog programa Anne Hidalgo i prije no što je ona 2014. godine izabrana za gradonačelnicu. Iako se automobilski lobiji i dalje nadaju da će se vozila vratiti u grad čim zaraza bude pod kontrolom, gradonačelnica jasno i glasno kaže da nema govora o povratku saobraćajnih gužvi i nivoa zagađenja iz vremena prije pandemije.

Dublin: Gradsko vijeće irske prijestolnice omogućilo je fizičko distanciranje rezervišući velike površine grada za pješake i bicikliste. Njihov „privremeni plan mobilnosti“ mogao bi postati i dugoročan – već su određene lokacije za projekat vrlo smione transformacije grada. Zamisao je da se nakon ponovnog otvaranja trgovina i drugih biznisa, pješacima i biciklistima da više prostora za kretanje po gradu tokom 12 do 18 mjeseci predaha od saobraćajnog zagušenja.

Milano: Vlasti jednog od najzagađenijih gradova u Evropi objavljuju da će ovog ljeta – u sklopu programa zabrane automobilskog saobraćaja i otvaranja prostora za vožnju biciklom i šetnje – oko 35 kilometara saobraćajnica biti prepušteno biciklistima i pješacima. Gužve u Milanu su tokom trajanja mjera zatvaranja opale za 30 do 70%, a s njima i nivo zagađenja.

Rim: Gradsko vijeće je odobrilo gradnju oko 150 kilometara što privremenih, što stalnih biciklističkih staza da bi ljudima dugoročno omogućilo nesmetano kretanje uz fizičko distanciranje. Talijanska vlada planira da ljudima iz naselja i gradova s preko 50 hiljada stanovnika isplati po 500 eura za nabavku običnih ili električnih bicikla i romobila.

Bogota: Biciklizam u Bogoti doživljava procvat nakon što je prošle godine Kolumbijac Egan Bernal pobijedio u biciklističkoj utrci Tour de France. Sad se nedjeljom stotine kilometara javnih puteva zatvara za aute, a puteve preuzimaju biciklisti koji tako uživaju u vožnji bez smrada izduvnih gasova i buke automobilskih sirena. Zahvaljujući tom ushićenju, gradonačelnica Claudia López, i sama ljubiteljica biciklizma, bez problema pokreće otvaranje novih staza s namjerom da upotrebu javnog prevoza svede na 35% punog kapaciteta i tako doprinese sprečavanju širenja koronavirusa. Prošle sedmice je najavljeno otvaranje 80 kilometara novih biciklističkih staza, uz već gotovo 500 kilometara postojećih. […]

Slično se zbiva širom svijeta, od Brisela do Sydneya. U SAD službenici nadležni za saobraćaj govore o „eksploziji biciklizma“. Od programa „sporih ulica“ u Kaliforniji do progresivnog zatvaranja ulica za saobraćaj u New Yorku, brojni gradovi obznanjuju namjeru da ove promjene zadrže za stalno. U Berlinu otvaranje nove biciklističke staze inače potraje i po cijelu deceniju, ali je tokom pandemije u roku od tri do deset dana otvoreno dvadesetak kilometara novih staza. Gradski zvaničnici obećavaju da će mnoge zadržati i nakon pandemije, obrazlažući da sve veći broj Berlinaca (po zadnjem popisu njih 43 posto) ne posjeduje aute, tako da bi bicikli mogli smanjiti opterećenje javnog prevoza.

Njemačka asocijacija proizvođača automobila kritikuje zvaničnike zbog ovih poteza, optužujući ih da „koriste vanrednu situaciju“. Volker Krane iz Asocijacije izjavljuje njemačkim medijima da se „privremeno smanjenje automobilskog saobraćaja [...] ne smije koristiti za permanentnu preinaku saobraćajnica“, dodajući i to da biciklističke trake ne garantuju sigurnost biciklistima.

Povećano prisustvo biciklista je primjetno čak i u gradovima koji nisu posebnim mjerama potpomogli vožnju biciklima. Biciklisti u Ammanu, glavnom gradu Jordana, govore da zahvaljujući šestosedmičnoj zabrani vožnje automobilima uživaju u vožnji praznim cestama kojim inače dominiraju agresivni vozači.

IZVOR: The Guardian

Objavljeno: 18/05/2020.

 

 

Objavljeno na RIJEČ i DJELO: 

20/05/2020