Francuska: borba se isplati!

U trenutku objavljivanja ovog teksta, stanovništvo Niša, jednog od jačih industrijskih centara Srbije, brani svoj aerodrom. Aerodrom su samodoprinosima gradili upravo stanovnici Niša, a sad ga otima Republika Srbija koja se stavila u službu zaštite korporativnih interesa: kompanija Vinci koja je preuzela beogradski aerodrom tražila je, kako bi osigurala profit, i ograničavanje broja putnika na lokalnim aerodromima. Ista ta kompanija u Francuskoj planirala je profitirati od nekoliko decenija planirane izgradnje aerodroma u gradiću nedaleko od Nantesa, iako sam Nantes već ima aerodrom. Stanovništvo se usprotivilo i borilo protiv izgradnje gotovo pola vijeka, ali država još uvijek ne odustaje. Ako i odustane, javnim novcem će platiti odštetu privatnoj korporaciji usljed gubitka namaštanog profita, što pokazuje da interese društva najbolje štiti isključivo samo društvo dok su države lak plijen sprege finansijskih i političkih moćnika.
(Redakcija)


Piše: Giustiniano Rossi

Branioci životne sredine izvojevali su jednu od najdužih bitaka koja se vodi u Francuskoj i Evropi. Nakon decenija njihovih protesta, napušten je projekat izgradnje regionalnog aerodroma u Notre-Dame-des-Landes.

U srijedu je francuska vlada zvanično odustala od izgradnje nove infrastrukture u gradu nedaleko od Nantesa, na zapadu Francuske. Premijer Edouard Philippe najavio je evakuaciju područja koje godinama okupiraju aktivisti odlučni da se suprotstave realizaciji koliko faraonskog toliko i apsurdnog projekta.

Vlada predsjednika Emmanuela Macrona namjerava okončati sukob koji traje čitavih 45 godina. Premijer Philippe izjavljuje da je sada već nemoguće riješiti ovaj problem i da je aerodrom izazvao 'rascjep' francuskog društva. Umjesto ostvarenja namjeravanog projekta, pristupa se modernizaciji postojećeg aerodroma Nantesa.

Greenpeace i lokalna udruženja za zaštitu životne sredine govore o pobjedi. Politički predstavnici regije optužuju vladu za „izdaju”. Socijalistička uprava grada Nantes, opštine koju je od 1989. do 2012. godine predvodio Jean-Marc Ayrault, veliki zagovornik ovog projekta, bivši premijer i ministar inostranih poslova u vladi Françoisa Hollandea, govori o „nepoštivanju demokratije”.

Na referendumu održanom u julu 2016. godine, glasači su malom većinom odlučili za izgradnju novog aerodroma.

Prvi projekat datira još od 1963. godine. Stanovnici zahvaćenog područja – poljoprivrednici i uzgajivači – pružaju vrlo jak otpor još od 1970ih, skrećući pažnju na probleme zagađenja bukom, opasnost po zaštićene vrste i uništenje preko 1.600 hektara obradivog zemljišta. Najmanje 150 aktivista već godinama okupira ovu teritoriju i otežava pristup lokalnom cestovnom mrežom.

Vlada je naznačila 31. mart kao krajnji rok za dobrovoljno iseljenje s tog područja. Inače će, prijeti vlada, one koji „ilegalno” zaposjedaju teritorij otjerati silom. Već sada novine, radio i televizija šire vijesti o obimu policijskih snaga u intervenciji za koju se ne očekuje da će lako proći. Stanovnici najavljuju da namjeravaju pružiti otpor.

Iza razočarenja zagovornika projekta kriju se ogromni interesi uključenih preduzeća, jedinih kojima bi ova ogromna beskorisna infrastruktura donijela korist. Tu je, prije svega, grupa Vinci (183.000 zaposlenih i promet od 38 milijardi eura 2016. godine), upravitelj sadašnjeg aerodroma Nantesa. Grupa je imala koncesiju za Notre-Dame-des-Landes na 55 godina, a sad može računati na 350 miliona eura odštete koju će mu isplatiti država, odnosno francuski porezni obveznici.

Preneseno sa: http://contropiano.org/news/ambiente-news/2018/01/19/francia-la-lotta-paga-099806

Objavljeno: 19. januara 2018.

Objavljeno na RIJEČ i DJELO: 

20/04/2018